אם סושי בריא?

סושי, המאכל המגולגל והמסורתי, הפך להיות שם גדול בעולם בכל מה שקשור למאכלים מערביים. במקור מסין ואז מיפן בגלגול אחר, הסושי הפך למנה קלה, בריאה ובעיקר טעימה. הסושי נחשב לאחד המאכלים הכי פופולריים בעולם והוא יכול להגיע במגוון סוגים וקומבינציות. פירוש השם "סושי" הוא "אני מחמיץ" כיאה לרכיבים כבושים בהם משתמשים במנה וכן בחומץ האורז המפורסם בו משתמשים.

 

אז למה סושי זה בריא?

 

בואו נבחן את הדברים מהם מורכב הסושי ונבדוק מהם היתרונות שלו: האורז המיוחד בו משתמשים, כיאה לאורז, לא בריא יותר מאורז רגיל. ניתן למצוא בו מנה קטנה של חלבון אבל יש בו יותר עמילן מברגיל והוא הרכיב הפחות תזונתי במנה. אורז זו עדיין פחמימה חשובה בשילוב עם הרכיבים האחרים. הירקות הם מרכיב חשוב מאוד בסושי ומהווים הרבה מהויטמינים, שומן וחומצות האמינו הדרושות לגופנו. החל מפחמימה מורכבת כמו בטטה ועד שומן טוב באבוקדו, לסגולות המלפפון והבצל הירוק ונפלאות הגזר. כמובן שאפשר להשתמש בעוד ירקות מזינים לא פחות אבל אלו הירקות המומלצים ביותר ובהם לרוב משתמשים ברולים של סושי. הדג הוא מרכיב לא פחות עיקרי מהירקות, בדיוק כמו האורז, ולכן יש לבחור דגים באיכות גבוהה היות ומדובר בדג נא ולא מבושל. לרוב נשתמש בסלמון או בטונה רגילה/אדומה. כידוע, דגים מעניקים לנו רמת חלבון גבוהה ואת חומצת האמינו אומגה שלוש. למי שלא אוכל דגים, כמו צמחונים או טבעונים, ניתן להכין סושי ללא דג וליהנות לא פחות מהטעם.

 

מרכיב עיקרי נוסף הוא האצה, ככלל – אצת הנורי בה משתמשים לרוב במאכל זה. האצה ידועה ובכמות הויטמינים והחלבונים שנמצאים בה. למי שלא יודע, האצה כוללת בתוכה גם יוד ומומלץ לבדוק האם יש רגישות אליו. למי שפחות מעדיף אצות – ניתן להכין רולים אינסייד אאוט ובכך להשתמש בפחות אצות.

 

מהם המרכיבים הנוספים בסושי? 

 

וואסבי הוא ממרח נוסף אותו משלבים בסושי, לבחירה, עשוי מחזרת וחריף מאוד. לא כולם יעדיפו לשלב אותו אך ניתן לייחס לו סגולות רפואיות. למי שמעדיף וואסבי בריא יותר, ניתן לקנות ווסאבי באבקה במקום במשחה. רכיב נוסף בעל סגולות הוא הג'ינג'ר, הידוע כמרפא מחלות ומצוין למערכת העיכול.

 

רוטב הסויה הוא הרוטב הפופולרי ביותר בקרב מעריצי המאכל היפני, ויש טוענים הכי טעים אבל זה ניתן לויכוח. חשוב לשים לב לסוגים השונים שנמכרים בסופרים או בחנויות הטבע; מומלץ לבחור את רוטב הסויה בעל כמות הנתרן הפחותה ביותר היות ונוטים למלא את הבקבוק בנתרן. רצוי למצוא רוטב סויה אמיתי שעשוי ממיצוי פולי סויה ולא בתוספת מלחים לא טבעיים. אין ספק שהרטבים הם התוספת המושלמת לסושי ובלעדיהם המנה לא תהיה מושלמת. אפשר להחליף את רוטב הסויה גם ברוטב טריאקי מוכן או להכין בבית עם סילאן וסויה; ספייסי מיונז שאמנם פחות בריא אבל אפשר לאכול אותו לעיתים נדירות ובכך לשמור על המשקל.

 

אפשר להגיד שיתרונותיו התזונתיים של הסושי עולים על חסרונותיו. גם אם יש רכיבים שבריאים קצת פחות, עדיין ניתן למצוא שילוב גם יותר בריא וטבעי שלהם במגוון חנויות. 

עקבו אחרינו